Waktu Solat

Monday 27 June 2011

Mempertahankan Islam (pt 3)

Salahfaham # 3: Islam menindas wanita supaya bertudung.


Jawab: Jika anda melihat sejarah, kepada tamadun purba, anda akan mendapati bahawa wanita adalah orang yang sering tertindas. Mereka tidak mempunyai hak atau keistimewaan sendiri. Orang-orang Babilon menggunakan wanita untuk menghukum kesilapan suaminya. Orang Mesir purba melakukan perkara yang sama. Arab purba menanam anak-anak perempuan mereka yang baru lahir.


Islam datang dengan mengembalikan hak dan status wanita. Ia memberikan wanita hak-hak mereka tidak pernah diberikan sebelumnya. Al- Quran dalam Surah An-Nissa menasihati orang-orang lelaki menundukkan pandangan mereka jika seorang wanita yang melintas. Begitu juga, terdapat desakan untuk wanita menurunkan pandangan mereka jika lelaki yang asing (bukan mahram) berada di sekitar mereka. Al-Quran juga bercakap mengenai hijab untuk lelaki dan wanita untuk melindungi kehormatan mereka. Hijab bagi lelaki adalah untuk melindungi tubuh mereka minimum dari pusat mereka ke paras lutut. Hijab bagi wanita adalah untuk menutup seluruh badan mereka kecuali muka dan tapak tangan mereka. Terdapat keterangan untuk tudung wanita, bahawa ia hendaklah meliputi khazanah (keindahan tubuh) termasuk kepala, tidak ketat, tidak telus, tidak menjadi seperti pakaian orang yang tidak beriman, dan janganlah kamu menjadi seperti pakaian jantina yang lain, dan sebagainya. Wanita mendapat hak untuk memiliki, mewarisi harta, dan hak untuk melupuskannya.


Biar saya tanya anda satu soalan: Misalkan dua beradik kembar seiras yang berjalan di sebatang jalan, dan salah seorang daripada mereka adalah berpakaian pakaian mendedahkan, manakala seorang lagi memakai hijab. Siapakah yang akan di siul atau digangu usik oleh lelaki di jalanan: Si wanita yang hampir tdk berpakaian dengan skirt mini, atau orang yang berpakaian sederhana dan berhijab? Jawapannya adalah jelas. Tudung ini direka untuk melindungi dan menghalang wanita daripada dicabul. Ia membawa keamanan kepada masyarakat dan mencegah kerosakan.

Diterjemah dan diolah dari : Sumber




3 comments:

  1. nice entry dear,,,wanita perlu di kasihi,,bukan disakiti..=)

    ReplyDelete
  2. Ada wanita kononnya mempersoalkan hijab atas alasan kebebasan dan kecantikan. Tanpa disedari sebenarnya suara kebebasan yg diperjuangkan itu adalah penjara minda ke atas wanita dan tanda dirinya tiada keyakinan diri utk menarik perhatian lelaki. Islam meletakkan wanita sangat tinggi kedudukannya sesuai dengan ciptaan dan peranannya. Wanita beriman tinggi nilainya ;-)

    ReplyDelete